Runā Visums!

Publicēts: 24.08.2009

1860tajos gados Maksvella vienādojumi parādīja, ka zvaigžņu starojums varētu būt novērojams ne tikai optiskajā spektrā, bet tikai 1930tos gadus varētu uzskatīt par radioastronomijas dzimšanas laiku, kad Bell Telephone Laboratories inženieris Janskis izveidoja dīvaina izskata konstrukciju un saklausīja pavisam neparastu troksni.

Radioastronomija ir viena no astronomijas nozarēm. Tā pēta visuma objektus radio starojuma spektrā, izmantojot specifiskas antenas, kuras pieņemts saukt par radioteleskopiem.

Karls Gute Janskis - fiziķis un inženieris - 1931. gadā pabeidza celt antenu, kas uztvēra radio starojumu 20,5 MHz diapazonā. Tā bija grozāma visos virzienos. Pēc vairāku mēnešu darba, Janskis uztvertos signālus iedalīja trīs lielās grupās, pamatojoties uz to izcelsmi - tuvie negaisi, tālie negaisi un nezināmas izcelsmes šņākoņa. Vairāk kā gadu viņš pētīja šo trešo veidu. Sākotnēji tika pieņemts, ka starojuma avots ir Saule, pamatojoties uz diennakts cikliskumu.

Kā atklājās, intensīvākais starojuma avots tomēr nebija Saule, bet tas atradās aptuveni Strēlnieka zvaigznāja virzienā. Izrādījās, ka ārpuszemes izcelsmes starojuma avots bija mūsu pašu Piena Ceļa galaktika.

Janskis pēc pētījuma publicēšanas vēlējās turpināt darbu un lūdza Bell Telephone Laboratories uzbūvēt 30 metru šķīvjveida antenu. Protams, bizness šoreiz neredzēja jēgu zinātniskajam darbam un Janskis antenu nesagaidīja. Tā vietā tika piesaistīts citam projektam un Janska saikne ar astronomiju pārtrūka.

Tomēr radioastronomija bija dzimusi un Janska darbu turpināja un turpina mūsdienās ļoti daudzi zinātnieki.

Jūsu versijas:

• Tas ir pirmais radio teleskops pasaulē (pareizāk sakot, šī teleskopa antena). 1931.gadā to konstruēja Karl Guthe Jansky (droši vien vīrs bildē). Ar šo antenu pirmo reizi tika uztverts (atklāts) radio starojums no Piena Ceļa galaktikas. Vispār interesanti palasīties...

• Jamais daikts ir pasaulē pirmā radioantena, ar ko uztvēra kosmisko radiostarojumu. Bell Labs darbinieks Karls Janskis to uzbūvēja 1931. gadā negaisa izlāžu fiksēšanai. Antena darbojās 20,5 MHz frekvencē (apm.14,5 m viļnu garumā). "Atfiltrējot" negaisu signālus, tika noskaidrots, ka radiotroksnis nāk arī no Saules un Strēlnieka zvaigznāja, kur atrodas Galaktikas centrs.
    Ziņas par šo atklājumu nopublicēja 1933.g., un tās iespaidoja G.Rēberu uzbūvēt pirmo īsto radioteleskopu (1937.g.).
    Janska nopelni ir iemūžināti kosmiskā radiostarojumma intensitātes mērvienības nosaukumā.
    avots: http://www.nrao.edu/whatisra/hist_jansky.shtml

• Tā ir Karl Jansky uzņēmumā Bell Telephone Laboratories būvēta rotējošā radio viļņus uztveroša antena. Būvēta no 1929-1930 gadam. Uztveršanas frekvence 20.5 MHz, viļņu garums ap 14,6 metri.

• Objekts: Radio Teleskops (radio antena) "Jansky's merry-go-round".
    Vaininieks: vecais labais Karl's Jansky's
    Parametri: 14.5 metri, 20,5 MHz
    Sīkumos neizplūdīšu:
    Puika strādāja Bell Telephone Laboratories un pētīja traucējumus. Tā nu šis uzbūvēja šo antenu un sāka klausīties trokšņus kas nāk no mūsu piena ceļa galaktikas.

• Tam cilvēkam vajadzētu būt Karl Jansky, kompānijas Bell Telephone inženierim, kas pēs paša Bella uzdevuma ar attēlā redzamās antenas palīdzību mēģināja noteikt radiotraucējumu avotu starpatlantiskajai telefonijai, ko piedāvāja Bells 20.g.s. 20.gados. Grozot šo uz 4-riem Ford T riteņiem būvēto 20,5 MHz antenu, Karl Jansky nonāca pie secinājuma, ka traucējumi rodas no:
    1. elektromotoriem, kas groza riteņus;
    2. no tropiskajiem negaisiem;
    3. no mistiskas šņākoņas, kas pastiprinās un samazinās ik pa 23 h 56 min.
    Secinājumi tika publicēti 1933. gadā, norādot, ka pēdējo traucējumu izcelsme ir ārpus saules sistēmas - mūsu galaktikas centrā.

• Ļoti izskatās pēc brāļu Raitu lidaparāta būvniecības stadijā.1903. gada 17. decembrī Orvils un Vilburs Raiti pirmo reizi veica pirmo lidojumu ar vadāmu, mehāniski darbināmu lidaparātu. Tā varētu būt Jona Danielsa fotogrāfija, kas uzņemta ar "Orvila prepozīcijas kameru" Attēlā redzamā vieta visdrīzāk ir ASV, Ziemeļkarolīna, netālu no pilsētas Kitty Hawk, kas bija piemērota vieta lidojumiem, sakarā ar atbilstošiem laika apstākļiem