Pārsontaunas Leviatāns

Publicēts: 21.09.2009

Leviatāns ir milzīgs jūras briesmonis, kurš cilvēku var aprīt kā jāņogu un ar saviem asajiem zobiem saplosīt kuģi. Viens Leviatāns dzīvoja uz sauszemes un, cik zināms, nevienu neaprija un nesaplosīja, toties, palīdzēja ieraudzīt daudzus visuma brīnumus.

Viljams Pārsons nenoliedzami bija bagāts cilvēks, kuram piederēja plaši īpašumi Īrijā, tai skaitā Birras pils (Pārsontaunā). Ar izcilību ieguvis matemātiķa grādu, Pārsons savu brīvo laiku veltīja astronomijai, būvējot teleskopus un pētot debesis.

Pārsona virsvadībā tapa arī 19. gadsimta lielākais teleskops - Pārsontaunas Leviatāns, kurš tika pabeigts 1845. gadā. Līdz pat 1917. gadam tas saglabāja pasaules lielākā teleskopa statusu. Pārsontaunas Leviatāns bija 1,8 metru reflektors, kura spogulis bija veidots no metāla. Mitrais klimats veicināja tā sūbēšanu, tādēļ spoguli atjaunoja vidēji reizi sešos mēnešos. Tas bija pirmais teleskops, ar kuru varēja novērot 18 lieluma zvaigznes un spirālveida galaktiku struktūru, tai skaitā M51 jeb Virpuļa galaktikas zarus.

Par nožēlu jāsaka, ka šī teleskopa potenciālu pilnā apmērā traucēja izbaudīt Īrijas laikapstākļi.

Šobrīd teleskops ir atjaunots kā tūrisma objekts, bet nav izmantojams.

Šīs nedēļas attēla, kurā bija redzams gan pats Leviatāns, gan M51, gan Oriona miglāja zīmējums, atminējums jeb pareizā atbilde bija Viljams Pārsons.

Izvilkumi no pareizo atbilžu klāsta:

• Lord William Parson Rosse (1800–1867)
    Lielajā attēls - Lorda Rosses būvētais 1,8m teleskops. Lielākais 19.gs teleskops. Tas bija pirmais teleskops ar kuru varēja ieraudzīt galaktiku spirālveida struktūras. (1845.gads)
    Augšējais attēls - Lorda Rosses zīmētā Whirlpool Galaxy (M51), kādu viņš to viņš ieraudzīja savā mega teleskopā. (1845.gads)
    Apakšējais attēls - Lorda Rosses zīmētā Great Nebula in Orion (M42), kādu viņš to viņš ieraudzīja savā mega teleskopā. (1850.gads)

• Šo attēlu vienojošais posms ir Viljams Pārsons, 3.lords Ross (1800-1867), kurš 1845. gadā uzbūvēja sava laika lielāko teleskopu (lielā bilde), sauktu arī par Leviatānu. Teleskops atradās Pārsonstaunā, Īrijā. Tam ir 72" diametra (apm. 183 cm), 4 tonnas smags metāla spogulis, 56 pēdas (17 m) garš tubuss un tas svēra 18 tonnas.
    Pārsons ar šo teleskopu atklāja, ka dažiem miglājiem ir spirālveida struktūra (kreisajā stūrī augšā M51, zīmēts 1845. gada aprīlī). Apakšā pa labi Oriona miglāja (M42) zīmējums, arī izpildīts, skatoties šai pašā teleskopā.
    Avoti:

• Centrālajā attēlā redzams 72” (183 cm) teleskops ko lords Williams Parsons būvēja trīs gadus, lai apstiprinātu savas aizomas par to ka miglāji satur zvaigznes. Teleskops tika pabeigts 1845tā gada piecpacmitajā februārī un vēl septiņdesmit gdus bija lielākais teleskops pasaulē :) Avots:
    Mazākie attēli ir ar šo teleskopu uzņemtie (pareizāk sakot – pēc tanī redzamā uzskicētie, uzzīmētie) attēli - M42 miglājs Oriona zvaigznājā un M51 – pirmā atklātā spirālveida galaktika :)

• Šo attēlu vienojošais posms ir Viljams Pārsons (William Parsons, 3rd Earl of Rosse). Vidējā lielajā attēlā redzams viņa būvētais 72-collu (183 cm) teleskops Birra pilī, Īrijā (arī saukta par Pārsontaunu).
    Kreisā stūra attēlā ir 1845.gadā V.Pārsona zīmēta Virpuļa (Atvara) galaktika jeb M51, NGC 5194, kurai viņs pirmais novēroja spirāles struktūru. Labā stūra attēlā ir astronoma skicēts Lielais Oriona miglājs jeb M42 , NGC 1976.

• Vienojošais elements ir Viljams Parsonss, 3. Rosses grāfs, saukts arī par Lordu Rosse. 1845. gadā viņš Īrijā, Birrā (toreiz Parsonstauna), uzbūvēja milzu Ņūtona tipa reflektorteleskopu (metāla spogulis 183cm diametrā), kurš tai laikā bija lielākais pasaulē un palika tāds līdz pat 1917.gadam. Teleskops, saukts par Parsonstaunas Leviatānu, attēlots lielajā attēlā. Tā kā spogulis bija no metāla, tas bija jāpulē ik pēc 6 mēnešiem, jo mitrajā klimatā tas ātri apsūbēja.
    Ar šo teleskopu Lords Rosse novēroja vairākus debess dzīļu objektus. Kreisajā augšējā stūrī attēlots viņa lieliskās kvalitātes 1845.gada zīmējums Mesjē 1774.gadā atklātajai Virpuļa galaktikai (M51a jeb NGC5194), kas atrodas 23miljonu gaismas gadu attālumā Medību Suņu zvaigznājā. Bumbulis zīmējuma labajā augšējā stūrī arī ir galaktika, M51b jeb NGC5195, kuru atklāja 7 gadus vēlāk.
    Labajā apakšējā stūrī redzams Lorda Rosses 1850.gada Oriona miglāja (M42) zīmējums. Pirmās ziņas par miglāju atrodamas seno Maiju kultūrā, taču oficiāli to atklājis skaitās franču astronoms Nicolas-Claude Fabri de Peiresc tikai 1610.gadā.

Interesantie varianti:

• Domāju, ka vienojošais ir Žils Verns
  • tas ir Viljama Heršela 40 pedu teleskops,ar ko viņš atklaja attela redzamos objektus

Rezultāti: