Nedzīvais starp dzīvajiem

Publicēts: 19.10.2009

Svaru zvaigznājs ir ne tikai visjaunākais no zodiakālajiem zvaigznājiem, bet tas ir arī vienīgais "nedzīvais" starp dzīvajiem, cik nu par dzīviem var nosaukt tos dīvaiņus, caur kuriem gada laikā iet cauri Saules ceļš.

Svaru zvaigznājs Latvijā redzams pavasarī, ļoti zemu pie horizonta. Lai arī Svaros ir ļoti daudz zvaigžņu, tomēr tās visas ir ļoti vājas, tādēļ zvaigznāju ir grūti atpazīt. Saule Svaru zvaigznājā šobrīd atrodas no 31. oktobra līdz 22. novembrim.

Zvaigznājs sākotnēji bija daļa no Skorpiona zvaigznāja, par ko arī liecina zvaigžņu nosaukumi - Zubenelgenubi (Dienvidu spīle), Zubenelšemali (Ziemeļu spīle) un Zubenelakrab (Skorpiona spīle).

Svaru zvaigznāju izveidoja romieši aptuveni 1 gadsimtā pirms mūsu ēras.

Svaru spožākā zvaigzne ir 2 lieluma zvaigzne Zubenelgenubi, kas arābu valodā nozīmē Dienvidu spīle - 77 gaismas gadu attālumā. Tā ir dubultzvaigzne, kuru var izšķirt jau ar binokli. Beta zvaigzne ir Zubenešamali, kas arābu valodā nozīmē Ziemeļu spīle - 160 gaismas gadu attālumā. Gamma jeb Zubenelakrab atrodas 152 gaismas gadu attālumā.

Svaru zvaigznāja vidū atrodas lodveida zvaigžņu kopa NGC 5897. Attālums - aptuveni 45 000 gaismas gadi. Netālu no Zubenešamali atrodas škērsotā spirālveida galaktika NGC 5885.

Svaru zvaigznājā atrodas zvaigzne Gliese 581 (20,5 gaismas gadi), ap kuru ir atklāta planētu sistēma, kuru veido 4 planētas. To skaitā ir Gliese 581c, kas ir pirmā, Zemei līdzīgā planēta, kas atrodas dzīvībai labvēlīgā zonā. Gliese 581d ir vēl viena Zemei līdzīga planēta. 2008. gada 9. oktobrī uz šo sistēmu no RT-70 teleskopa Ukrainā nosūtīja vēstījumu, kurā bija 501 fotogrāfijas, zīmējumi un teksta ziņojumi.

Izvilkumi no pareizo atbilžu klāsta:

• Attēla centrā ir Svaru zvaigznājs, augšā Skorpions ar sarkano milzi Antaresu. Attēlā ziemeļi ir pa labi, dienvidi pa kreisi. Fotografēts kādā siltākā zemē, nevis Latvijā.

• Tie ir Svari.
    Viens no neizteiksmīgākajiem zodiaka zvaigznājiem. Bez īpaši spožām zvaigznēm. Turklāt atrodas dienvidu puslodē un Latvijā redzams tā ka mazumā. Paldies, ka bildē iemaldījusies arī kāda planēta, vismaz nebija jāpārmeklē viss debess jums. Uzreiz bija aizdoma, ka tam vajadzētu būt kādam zodiaka zvaigznājam (nu vai vismaz ekliptikas tuvumā), lai arī uzreiz tā nemaz i neatradās. Kaut kā ačgārni viņš izskatās. Ka tik nav bildēts no dienvidu puslodes?...

• Nu tā...ceru, ka saskatīju visus zvaigznājus un nevienu neatstāju aiz borta :) Manuprāt, attēlā ir redzami šādi zvaigznāji: daļa no Skorpiona, Čūskneša, Čūskas, Vilka, Centaura zvaigznāja un Svaru zvaigznājs.

• Sākumā likās, ka Andromeda, vienīgi tas oranžais artefakts bojāja paskatu. Pameklēju Andromedas, secināju, ka šādas sīkumainības bildēs noteikti būtu jābūt galaktikai, pie kam Marss Andromedā nekad nenonāk. Sāku domāt, kas vēl mums ir tāds oranžs. Aldebaranam nav tik daudz spožu kaimiņu, kaut arī Vērsis arī ir līdzīgā formā. Nu un nākamais uzreiz ir Antaress. Un kā par brīnumu, tas pasākums pēc Skorpiona daļas arī izskatās.
    Bet bilde patiesībā centrēta uz šī laika zodiaka zvaigznāju Svariem, kas tomēr nekādīgi nespēj mēroties skaistumā ar Skorpionu.
    Tātad augšā ir redzama Skorpiona galva un spīles, tas oranžais brīnums ir milzu zvaigzne Antaress, pa vidu Svari un pa kreisi - Vilks. Svari mani diezko neinteresē, taču Skorpions ir, manuprāt, skaistākais zvaigznājs. Ja Antaress būtu mūsu Saules vietā, tad tā rādiuss būtu lielāks kā Marsa orbītas rādiuss. Iespaidīgi...