LGM-1 jeb tarkšķis kosmosā

Publicēts: 13.07.2009

1967. gadā Džoslīna Bella Burnela un Entonijs Hjūišs novēroja kaut ko neparastu. Vai tiešām saprāta brāļi no tālā visuma ar mums cenšas nodibināt kontaktus? Neparastā signāla regularitāte lika domāt, ka tas ir mākslīgas izcelsmes objekts. Tas ieguva nosaukumu LGM-1 jeb Mazais zaļais cilvēks 1.

Tomēr vēlāk noskaidrojās, ka šī ritmiskā signāla avots ir zvaigzne. Pulsējoša zvaigzne jeb pulsārs, kas ir saīsinājums no "pulsating star". Lai arī pirmais pulsārs tika uztverts radio viļņu spektrā, ir arī cita tipa pulsāri - rentgenstaru, gamma staru. Starojuma veidi mēdz arī kombinēties.

Aizgājušās nedēļas uzdevumā bija tieši šāds "tarkšķis" - Buras pulsārs jeb PSR B0833-45, kas pulsē gan radio viļņu, gan optiskajā, gan gamma, gan rentgenstaru spektrā. Šis pulsārs atrodas Buras zvaigznājā.

Jūsu versijas:

• Apdzērušies dzeņi pie pēdējās alus mucas :D

• Tas ir PSR B0833-45, The Vela Pulsar.
    Respektīvi, tā viņš "skan" rotējot ap savu asi 11 reizes sekundē. Vela pulsārs ir neitronu zvaigzne. Kopā ar gāzes mākoni, kas to ieskauj, tas ir viss kas atlicis pēc supernovas sprādziena pirms 11 000 gadiem, nieka 800 gaismas gadu attālumā. Gāzu mākoņa izmērs patlaban ir sasniedzis 0,2 gaismas gadus un turpina izplesties ar ātrumu 1 200 km/s. http://www.as.wvu.edu/~pulsar/phsurv_single/PLots1_files/Vela_Pulsar_jet.jpg
    (ceru, ka nesarakstīju muļķības :)
    Labākā (līdzīgākā) skaņa tika atrasta te http://www.jb.man.ac.uk/~pulsar/Education/Sounds/sounds.html

• Objekts: Pulsārs, Neitronu zvaigzne
    Frekvence: ~11Hz
    Ja manaas ausis nav galīgi ar ziloņiem aplipušas, tad šim vajadzētu atbilst PSR B0833-45, Vela pulsāram.
    Pulsārs atrodas Velas miglāja (supernovas palieka) centrā un tiek uzskatīts, ka tas radies aptuveni 10000 gadu atpakaļ eksplodējot masīvai zvaigznei.

• sākumā padomāju, ka skaņa baigi līdzīga helītim, bet skaņa likās kkā neriktīga, tad atcerējos, ka šis ir astronomijas protāls un sāku meklēt... Manuprāt tas ir kāda pulsāra skaņas ieraksts..
    šijā video skaņa ir ļoti līdzīga, vienīgi, nedaudz savādāka, bet pamatā ļoti līdzīga, tikai dobjāka... ja ne šis pulsārs, tad varbūt kāds cits... katrā ziņā, domāju, ka tas ir kāds pulsārs.
    noklausoties vairākus video es secināju, ka "uzsitienu" skaits sekundē atbilst pulsāra rotācijai (reizes sekundē).... varbūt, tas ir tas pats pulsārs, kas aprakstīts video linkā kuru uzrādiju, tikai skaņa nedaudz izkropļota..
    oo, atradu linku ar vairāku pulsāru ierakstiem:
    un otrais no augšas diezgan labi atbilst. paskatos nosaukumu - Vela pulsar - tatad tas pats kas norādīts video. Tātad mana galīgā atbild ir, ka tas ir Vela pulsārs. Ja nē, tad tas ir kāds čalītis uz skrituļdēļa, kas brauc pa bruģētu ietvi.

• PSR B0833-45, The Vela Pulsar
    Šī Pulsars atrodas netālu no Vela supernovas palieku centra, kas ir gruži no eksplozijā masveida zvaigzne pirms 10000 gadiem. Šis Pulsars ir sabrucusi zvaigznes kodols ar rotācijas periodu - 1 reize 89 milisekundēs vai aptuveni 11 reizes sekundē.
    Žēl atkal tikai divi cepumi ...