Lācītis, kas izdzīvoja kosmosā

Publicēts: 16.11.2009

Iespējams, ka šis ir pats mazākais dzīvnieciņš, kurš ir nosaukts par lācīti, pareizāk sakot, par ūdenslācīti. Lai arī tas ne pārāk atgādina mums pazīstamos melnos, baltos un brūnos ķepaiņus, tie ir vienīgie lācīši, kas pabijuši kosmosā un izdzīvojuši. Pārējiem Vinnija Pūka radiniekiem vēl nav bijis tas gods kļūt par astronautiem.

Kā pareizi norādīja viens no atbilžu autoriem, arī StarSpace jau reiz rakstīja par šiem neparastajiem dzīvnieciņiem - tardigradiem jeb ūdenslācīšiem. Kā izrādās, Latvijā dzīvo aptuveni 50 dažādu sugu ūdenslācīši, bet nav noskaidrots kuras. Pavisam pasaulē ir aptuveni 700 dažādu sugu tardigradu.

Pārsvarā šie nieciņi dzīvo ūdenī, mazāk uz sauszemes. Pārtiek no augiem un citiem, sīkākiem dzīvniekiem. Tēviņi ir ne tikai mazāki izmēros, bet arī skaita ziņā.

Tā kā Latvijas biologiem ir iespēja izvērsties un noskaidrot, kuri tieši no lācīšiem pie mums dzīvo.

Izvilkumi no pareizo atbilžu klāsta:

• Bildītē redzama lellīte - plīša gauskājis jebšu ūdenslācītis. Minētais dzīvnieciņš ir slavens ar to, ka tas vienīgais no pazīstamām kaut cik sarežģītām dzīvām radībām spēj izdzīvot atklāta kosmosa apstākļos, turklāt neciešot kaut cik lielāku kaitējumu. Atgriežoties normālā vidē pāris milimetru lielā radībiņa spēj atjaunot visas sava organisma funkcijas un pat sekmīgi vairoties.
    Ūdenslācīši pabijuši kosmosā piemēram, ar krievu kosmisko aparātu Foton-M3 uz ESA finansētās bioloģiskās izpētes platformas Biopan6. Tieši ūdenslācīšu izpētes eksperimentu programma saucas TARDIS - pēc sava angliskā/latīniskā nosaukuma "tardigrades"/"tardigrada". Patlaban tiek veikti intensīvi pētījumi par to, kā šis dzīvnieciņš spēj ieslīgt anabiozē, nezaudēt ūdeni un salabot savu ģenētisko aparātu pēc kosmiskā starojuma nodarītajiem bojājumiem.
    Avoti:
    Redaktora dotā bilde atradās flickr'ā.

• Udenslācīši (Tardigrades) ir zināmi, kā visizturīgākie dzīvie organismi uz Zemes. Niecīgi savā augumā, tie spēj izdzīvot aukstumā tuvu absolūtajai nullei un 150°C karstumā. Spēj dzīvot 6000 atmosfēru liela spiediena apstākļos. Ir 1000 reizes izturīgāki pret radiāciju, nekā cilvēki. Var izdzīvot bez ūdens 10 gadus. Un pat kosmiskā vakuuma apstākļos. Šķiet, tieši pateicoties pēdējai īpašībai ūdenslācis ir nonācis minamā objekta statusā. 2007.gada septembrī 3000 ūdenslācīši piedalījās TARDIS (Tardigrades in space) eksperimentā. Krievijas un ESA misijā ar Foton-M3 kuģi ūdenslācīši pavadīja kosmosā 12 dienas. Neesmu gan pārliecināts vai TARDIS eksperimentā piedalījās tikai seškājainie, vai arī kāds astoņkājainais ūdenslācis.
    ps. Attēlā redzamais īpaši lielais ūdenslācis kosmosā gan nav lidojis, un baidos, arī 150°C karstumu varētu neizturēt, no otras puses, domāju, bez ūdens izvilks krietni ilgāk par 10 gadiem.

• Tas ir tardigrada jeb latviski - gauskāja, atveidojums mīkstajā rotaļlietā.
    Gauskāji ir tādi dīvaini zvēriņi, kas spēj paciest briesmīgi daudz, tāpēc viņi ir interesanti kosmosa pētniekiem. Spēj izdzīvot gan pie -272 C grādiem (1K), gan pie +151 C. Spēj pārciest 1000kārt lielāku radiācijas devu kā cilvēks, izdzīvot 10 gadu bez ūdens, pie 6000 atmosfēru liela spiediena un pat 10 dienas vakuumā, kur tos 2007. gada septembrī turēja misijas FOTON-M3 ietvaros. Līdz ar to viņi ir pagaidām vienīgie dzīvnieki, kuriem pierādīta spēja izdzīvot kosmosa vakuumā.
    It kā nav neviena līdzīga dzīvnieka, tādēļ šitiem ir iedots pašiem savs dzīvnieku tips. Tāpat arī neviens nevar saprast, kāda šamiem ir nozīme ekosistēmā, jo nav neviena cita dzīvnieka, kurš pamatā pārtiktu no šitiem. Un šamie paši arī neko tādu neēd. Arī Latvijā dzīvo - slapjās sūnās. Noķert var ievācot bišku slapjas sūnas, nomazgājot viņas normālā ūdenī un tad no šī ūdens sataisīt paraugus. Vienā no trim paraugiem vajadzētu vismaz vienam zvēram būt. Mikroskopā izskatās jocīgi kā šamais kūņājas.
    Šite var apstīties video:
    no augšas: http://www.youtube.com/watch?v=dlJUwP1NN_o
    un no apakšas: http://www.youtube.com/watch?v=6HSO770fn1o
    un no sāniem: http://www.youtube.com/watch?v=2hEBHkG_GVI

Interesantie varianti:

• Shito piestiprinaja kadai zonde vai kosma kugim.

Rezultāti:

Dalībnieks Nedēļas punkti Rudens punkti Gada punkti