Kā notvert nenotveramo?

Publicēts: 12.10.2009

Tie ir ārkārtīgi niecīgi, pārvietojas ar ātrumu, kas tuvs gaismas ātrumam. Tiem nav elektriskā lādiņa un to masa ir ļoti niecīga. Katru sekundi tev cauri izlido aptuveni 50 triljoni šo nieciņu. Tu nemaz to nejūti.

Šīs niecīgās daļiņas ir neitrīno. Tie rodas noteikta tipa kodolreakcijās kā blakusprodukts. Lielākā daļa neitrīno, kuru plūsma nepārtraukti lido cauri Zemei, nāk no Saules kodolā notiekošajām reakcijām.

Pirmo reizi par neitrīno eksistenci aizdomājās Volfgangs Pauli 1930. gadā. Sākotnēji šo teoretizēto daļiņu nosauca par neitronu. 1932. gadā Džeims Čedviks atklāja daļiņu, kuru nosauca par neitronu, tādejādi hipotētiskajai daļiņai vajadzēja jaunu nosaukumu. Enriko Fermī piedāvāja neitrīno, kas arī ir kļuvis par supermazās, supervieglās un superneaktīvās daļiņas vārdu.

Neitrīno avoti ir kodolreaktori, dabīgo izotopu sabrukšanas reakcijas, kosmisko staru mijiedarbība ar Zemes atmosfēras atomu kodoliem, Saules dzīlēs notiekošās kodoltermiskās reakcijas, supernovas u.c.

Tā kā neitrīno praktiski ir neitrāli un mijiedarbojas ļoti reti, tos noteikt ir ārkārtīgi grūti. Ne par velti "neitrīno teleskopi" ir ļoti lielas ierīces, jo lielāks uztvērējs nozīmē lielāku iespēju noķert kādu retu neitrīno. Tās slēpjas zem zemes vai ūdenī, lai pasargātu uztvērējus no liekā starojuma. Viena no šādām milzu neitrīno observatorijām jeb teleskopiem ir Super-Kamiokande jeb Super-K.

Super-K slēpjas zem zemes Hida pilsētā, Japānā aptuveni 1 kilometra dziļumā vecās raktuvēs. Tā ir veidota no nerūsējoša tērauda tilpnes, kurā atrodas aptuveni 50 000 tonnas superattīrīta ūdens. Neitrīno spēj mijiedarboties ar ūdens molekulu, radot lādētu daļiņu, kuras ātrums ūdenī ir lielāks par gaismas ātrumu ūdenī. Rodas tā dēvētā Čerenkova radiācija, kas ir uztverama un reģistrējama.

Izvilkumi no pareizo atbilžu klāsta:

• Super-Kamiokande (Super - K) neutrino observatorija, dēvēta par "stiklu katedrāli" atrodas 1000m pazemē Mozumi raktuvēs, Hidas apgabalā, Gifā, Japānā.

• Super Kamiokande neitrino observatorija Japānā. Sastāv no 11200 gaismas detektoriem un 200 tonnām attīrīta ūdens. Detektori reģistrē fotonus, kas rodas neitrino mijiedarbībā ar ūdeni.

• Super-Kamiokande
    Neutrino observatorija dziļi Japānas pazemē. Observatorija atrodas 1000 metrus zem zemes. Uztvērējs ir 41 metru augsts, 39 metri diametrā liels cilindrs, kurā atrodas 50,000 tonnas super tīra ūdens un 11 tūkstoši un vēl 2 tūkstoši fotopastiprinātāju (sfēras ar jocīgajiem atspulgiem). Neutrino mijiedarbība ar elektroniem un atomu kodoliem ūdenī rada Cherenkova starojumu, kas jāuztver foto uztvērējiem. Šo observatoriju izmanto protonu sabrukšanas meklējumiem, kā arī Saules un atmosfēras neutrino novērojumiem, un supernovu novērojumiem Piena Ceļa Galaktikā.
    Sākumā tā bija vienkārši Kamioka observatorija. To sāka celt 1982.gadā un tā bija paredzēta protonu sabrukšanas meklējumiem. Tas ir fundamentāls fizikas jautājums. Protonu sabrukšana tā arī nav nedz atrasta, nedz pierādīta. Taču tieši atjaunotā un renovētā, nu jau Super-Kamiokande, ir noteikusi protona sabrukšanas mazāko iespējamo laiku kaut kur ap 10^33 gadi, kas, protams, ir neaptverami garš laika sprīdis.
    ps. nebūtu tā laiva otrajā bildē tā saviļņojusi ūdeni pirmajā bildē... :)

Interesantie varianti:

• LHC
  • Gravitācijas viļņu mērīšanas aparāts pazemē.
  • iespējams ka tas ir neitrīno ķērājs Antarktīdā ice cube