Hannija fon Arkela un viņas Objekts

Publicēts: 24.11.2009

"Kad es nestrādāju, es spēlēju ģitāru vai klausos kā to dara kāds cits. Kad es nedaru to, jūs mani varat atrast zooloģiskajā dārzā. Tas ir Galaxy Zoo," tā par sevi raksta 1983. gadā dzimusī pamatskolas skolotāja Hannija fon Arkela no nelielas pilsētiņas Hērlenas Holandes dienvidaustrumos.

Galaxy Zoo ir projekts, kurā iesaistījušies daudzi simti tūkstoši lietotāju. Liela daļa no viņiem ar astronomiju ir uz Jūs. Daļa no šiem lietotājiem par astronomiju ir sākuši interesēties pateicoties tieši pēc iesaistīšanās šajā projektā. Līdzīgi kā skolotāja Hannija fon Arkela.

Par Hannijas atklāto Objektu ir rakstīts daudz, tai skaitā arī StarSpace vietnē. Objekts, kura atklāšana, kā raksta pati Arkela, ir "nejaušības un ziņkārības" rezultāts, ir pievērsis pasaules uzmanību ne tikai jaunajai skolotājai, bet arī Galaxy Zoo projektam.

Ja nu jūs tagad smagi nopūšaties un nodomājat, ka jums tā gan nevarētu paveikties, tad Hannijas vārdi būs kā iedrošinājums: "Labs sākums ir pievienoties Galaxy Zoo. Esiet ziņkārīgs un uzdodiet jautājumus. Ja jūs vēlaties kļūt par zinātnieku vai kaut ko vispār - koncentrējaties uz to un pielieciet visas pūles. Izbaudiet to, ko jūs dariet, un domājiet pozitīvi." Kas zina, varbūt kaut kur Visuma dzīlēs ir paslēpies arī tavs Objekts.

Izvilkumi no pareizo atbilžu klāsta:

• Objektus vienojošais vārds ir Hanny's voorwerp. Projekta "Galactic Zoo" ietvaros katrs gribētājs var pievienoties un tiešsaistē nodarboties ar galaktiku klasifikāciju, izmantodams teleskopa SDSS izņemtos attēlus. Vienā no tādiem (lielais attēls) holandiešu skolotāja Hanny van Arkel (meitene ar ģitāru) ieraudzīja dīvainu veidojumu, kas nelīdzinājās nekam pazīstamam. Tagad šis objekts saucas Hanny's Voorwerp. Vārds "veerworp" holandiešu valodā tieši to arī nozīmē - objekts. Iespējams, ka tas ir atstarojošs miglājs, kas saistīts ar kvazāru tuvējās galaktikas centrā. Attēls kreizajā apakšējā stūrī rāda šo pašu objektu radiodiapazonā. Sarkanie apgabali ir muilzīgi neitrālā ūdeņraža mākoņi, bet izolīnijas rāda kvazāra radiostarojuma lauku, kura "strūkla" apakšdaļā labi sakrīt ar Hanny's Voorwerp.
    Avoti:

• Augšējā bildē redzama holandiešu skolotāja Hannija van Arkela, kura piedalījās Galaxy Zoo projektā un fotogrāfijās atrada dīvainu zaļu objektu, kurš tad kļuva pazīstams visā pasaulē kā Hanny's voorwerp (Hannijas objekts) un ir redzams lielajā bildē. Galaktika virs zaļā pleķa ir IC2497 un atrodas tādā pašā attālumā. Gāze zaļajā pleķī ir 15000K karsta, taču zvaigžņu tur nav. Ir doma, ka, zaļais pleķis ir atliekas no kādas mazas galaktikas, kuru izgaismojušas augstas enerģijas daļiņas, kuras izmestas no lielās galaktikas vidū esošā melnā cauruma darbības dēļ. Apakšējā bildē ar baltajām kontūrām ir parādīts šo te augstas enerģijas daļiņu kūlis. Oranžā krāsā iekrāsots ūdeņradis, kas tur arī mētājas. Iespējams, ka tas tur nonācis galaktiku mijiedarbības rezultātā.

• Galaktikas apzīmējums ir IC 2497, zaļais mākonis apakšā, domājams, ir gaismas atbalss - jonizētas gāzes spīdēšana, ko ierosinājis galaktikas centrā esoša kvazāra uzliesmojums sen pagātnē. Apakšā pa kreisi tas pats objekts ar radiostarojuma kontūrām. Sieviete ar ģitāru pirmā pievērsa uzmanību IC 2497, skatoties Galaxy Zoo lapā publicētos robotteleskopa uzņemtos attēlus. Viņas vārds ir Hanny van Arkel, un stāsts par šo atklājumu atrodams viņas blogos. Saistībā ar viņas vārdu zaļo objektu - IC 2497 gaismas atbalsi mēdz dēvēt par Hanny's Voorwerp.

Interesantie varianti:

• [neviena paša]