SETI aicina Tevi

Publicēts: 4.01.2008

Tie, kas ar datoriem sāka darboties vismaz 8 gadus atpakaļ, noteikti spēj atsaukt atmiņā SETI projektu, pat tie, kuri par astronomiju nemaz neinteresējās. Mūsdienās šis "ekrāna saudzētājs" ir nonācis daudzu citu izklaides iespēju ēnā un to ir aizstājuši daudzi interaktīvāki izklaides veidi. Tomēr SETI joprojām ir dzīvs un turpina meklēt plašajā visumā saprātīgu būtņu atstātas pēdas. Arī Tu vari pievienoties!

SETI, kas ir ilglaicīgākais ārpuszemes civilizāciju radio signālu meklēšanas projekts, saņem datus no atjaunotā un uzlabotā Aresibo teleskopa, līdz ar to datu analīzes projektam SETI@home vajadzēs vēl vairāk palīdzīgu roku, pareizāk sakot, datoru.

SETI projekts tika aizsākts Kalifornijas universitātē, Berkeleja kosmosa zinātnes laboratorijā pirms 8 gadiem. Projektam bija pieteikušies vairāk kā 5 miljoni brīvprātīgo.

Jaunie uztvērēji, kas uzstādīti Aresibo teleskopā, ir vēl jaudīgāki un ar labāku frekvenču pārklājumu. Kopējais iegūto datu apjoms pieaudzis vidēji 500 reizes. SETI@home programmatūra tika uzlabota, lai tā spētu strādāt ar lielāku datu apjomu. Ārpuszemes civilizāciju meklējumi ir spēruši soli pretī jaunai iespēju ērai.

"Jaunais SETI@home ir 500 reizes jaudīgāks," skaidroja projekta vadītājs Dans Vertimers. "Tas nozīmē, ka mums ir 500 reižu lielākas iespējas atrast ārpuszemes civilizāciju nekā ar iepriekšējo versiju."

Viens no zinātniekiem, Ēriks Korpela pastāstīja, ka dienā iegūto datu apjoms ir 300 gigabaiti jeb 100 terabaiti gada laikā. "Tāpēc mums vajag vairāk brīvprātīgo," viņš piebilda. "Ikvienam ir iespēja kļūt par lielākā publiskā zinātniskā projekta dalībnieku."

Milzīgais, 305 metru šķīvis aizpilda veselu ieleju Puertoriko. Aresibo ir Nacionālā astronomijas un jonosfēras izpētes centra sastāvdaļa. Kopš 1992. gada Vertimers un viņa komanda "parazitē" uz Aresibo radioastronomijas novērojumiem un ieraksta radio signālus no kosmosa. Pēc tam šos signālus analizē un meklē tos, kuri varētu būt inteliģentas civilizācijas sūtīti.

Kad šīs komadas spēki izsīka, viņi vērsās pie Interneta publikas un aicināja ikvienu interesentu pieslēgties SETI@home projektam un savu personālo datoru pārvērst par daļu no milzīgā superdatora, kas analizētu šos radio signālus. Pēc SETI@home parādījās vēl vairāki šāda tipa projekti - folding@home, cosmology@home u.c. Lielākā daļa šo projektu ir būvēti uz vienotas platformas BOINC, lai tie optimālāk varētu izmantot resursus.

"Patlaban uz BOINC platformas darbojas 42 projekti un līdz šim resursu mums pietika," pavēstīja Vertimers. Tagad, kad Aresibo teleskops ir papildināts ar 7 jauniem uztvērējiem, kas ļauj uztvert datus no 7 debesu reģioniem vienlaicīgi, kā arī aptuveni 40% plašāku frekvenču diapazonu, ienākošo datu apjoms pārsniedz pieejamos resursus.

Jāatzīst, ka kopš 1978. gada, kad tika sākta radio signālu analīze, vēl nav bijis neviens gadījums, kad tiktu atklāti signāli no ārpuszemes civilizācijām.

"Zemes iedzīvotāji ir tik tikko sākuši klausīties kosmosa frekvencēs. Mēs aplūkojam tikai spožākos no avotiem cerībā, ka meklējam pareizajos radio kanālos," Vertimers teica. "Labās ziņas ir tās, ka mēs esam iesoļojuši laikmetā, kad varam vienlaicīgi klausīties miljardiem kanālu. Aresibo ir tam gatavs, un, ja tur ārā ir kāds signāls, mēs vai mūsu brīvprātīgie to noteikti atradīsim."

Vairāk informācijas par projektu - http://setiathome.berkeley.edu/