RTU lekcijā stāstīs par astronomijas pētījumiem Čīles Atakamas tuksnesī

Publicēts: 10.11.2017

Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) aicina uz Čīles Astronomijas biedrības izpilddirektora Eduardo Unda-Sanzana vieslekciju par astronomijas pētījumiem Čīlē, Atakamas tuksnesī izvietotajām observatorijām un tajās uzstādītajiem teleskopiem. Lekcija notiks trešdien, 15. novembrī, plkst. 16.00 RTU Arhitektūras fakultātē, Ķīpsalas ielā 6, 115. telpā.

Atakamas tuksnesis Čīlē ir starptautiski nozīmīga astronomiskās izpētes vieta, pateicoties tā ģeogrāfiskajām īpašībām – tas ir viens no pasaules sausākajiem tuksnešiem, kurā ļoti reti līst, tajā ir kristālskaidras debesis un nepastāv gaismas piesārņojums. Tuksnesī atrodas vairākas nozīmīgas observatorijas, kuras aprīkotas ar jaudīgu zvaigžņotās debess vērošanas tehniku. Atakamas tuksnesis ir ne tikai zinātniskās astronomiskās pētniecības vieta, bet arī populārs astronomijas entuziastu ceļojumu galamērķis.

Lekcijas pirmajā daļā E. Unda-Sanzana pastāstīs par Atakamas tuksnesi un zvaigžņotās debess vērojumiem tajā, kā arī informēs par lielākajiem Čīlē izvietotajiem teleskopiem, piemēram, APEX – Atacama Pathfinder Experiment – 12 metru diametra šķīvja radioteleskopu, kas atrodas 5100 metrus virs jūras līmeņa. Astronoms stāstīs arī par teleskopu uzbūves tehniskajiem aspektiem un iespējām to izmantošanā, kā arī par jau iesāktajiem un nākotnē paredzētajiem teleskopu būves projektiem, piemēram GMT – Giant Magellan telescope, kura izšķirtspēja būs desmitkārt augstāk nekā Habla kosmiskajam teleskopam. Saskaņā ar iecerēto, GMT varētu nest revolucionāras pārmaiņas tajā, kā mēs redzam un uztveram Visumu.

Lekcijas otrajā daļā E. Unda-Sanzana pievērsīsies Čīles astronomijas pētniecības centriem, observatorijām un laboratorijām, zinātniskās sadarbības iespējām un pētniekiem pieejamam finansējumam. Plašāk zināmā no Čīles observatorijām ir ALMA – Atacama Large Millimeter / submillimeter Array, kurā atrodas pasaulē lielākais radioteleskops, kas sastāv no 66 augstas precizitātes antenām un veic Visuma vērojumus milimetru un mazliet īsāku (submilimetru jeb zemmilimetru) viļņu garumu staros diapazonā starp infrasarkanajiem un radio viļņiem.

Vietu skaits ir ierobežots, lūgums iepriekš reģistrēties lekcijai

Lekcija notiek sadarbībā ar Čīles vēstniecību Stokholmā un Čīles Goda konsulātu Latvijā.

Rīgas Tehniskā universitāte