Latvija plāno attīstīt sadarbību kosmosa jomā

Publicēts: 15.01.2009

Lai attīstītu Latvijas kosmosa programmu, iesaistītos kosmisko pētījumu un kosmisko tehnoloģiju izstrādes projektos un sagatavotos Latvijas dalībai Eiropas Kosmosa aģentūrā sadarbības valsts statusā, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu „Noteikumi par līgumu starp Latvijas Republikas valdību un Eiropas Kosmosa aģentūru par sadarbību kosmosa jomā miermīlīgiem mērķiem”, kurš šodien, 15.janvārī, izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē.

Savstarpējo vienošanos par Latvijas izteikto vēlmi slēgt sadarbības līgumu Latvijas Republikas un Eiropas Kosmosa aģentūras pārstāvji panāca 2008.gada 16.aprīlī, un IZM izstrādātais noteikumu projekts ir nākamais solis sadarbības turpināšanā un kopīgo mērķu sasniegšanā.

Latvijas dalība Kosmosa aģentūrā pirmajā etapā paredz noslēgt sadarbības līgumu, kas nozīmē iepazīšanās fāzi starp aģentūru un jauno dalībvalsti, kas ilgst 5 gadus. Sadarbības līguma ietvaros jaunā dalībvalsts saņem no aģentūras atbalstu projektu realizēšanai, zinātnieku apmaiņas programmām, apmācības procesa organizēšanai, kā arī pieredzes un informācijas apmaiņai. No Latvijas puses šajā laika posmā tiek sniegts apstiprinājums, ka tā vēlas kļūt par aģentūras dalībvalsti, savukārt aģentūra apstiprina šā procesa uzsākšanu.

MK noteikumu projektu IZM 2009.gada janvārī saskaņojusi ar Kosmosa aģentūru, dokumenta izstrādes laikā ņemti vērā Tieslietu ministrijas, Ārlietu ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Vides ministrijas, Satiksmes ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Latvijas Zinātņu akadēmijas izteiktie iebildumi un priekšlikumi.

Noteikumu projektu paredzēts īstenot valstij piešķirtā budžeta ietvaros.

Izglītības un zinātnes ministrija