Kosmiskā olimpiāde

Publicēts: 9.08.2008

2008. gada martā aizsākās olimpiskās lāpas ceļš no Grieķijas uz Ķīnu vairāk kā 137 000 kilometru garumā, apmeklējot 130 pilsētas 130 dienu laikā. Olimpiskās uguns noietais ceļa garums ir līdzvērtīgs trim lidojumiem ap Zemes ekvatoru. Šai laikā olimpiskās lāpas nešanā piedalījās cilvēki, kuru vārdi ir cieši saistīti ar kosmosu un tā izpēti.

2008. gada 5. aprīlī lāpa ieradās savā trešajā pilsētā - Pēterburgā, Krievijā. Starp 80 lāpas nesējiem bija kosmonaute Valentīna Tereškova, pirmā sieviete kosmosā. Salīdzinot savu lidojumu ar kuģi Vostok 6 1963. gadā un lāpas nešanu, Tereškova atjokoja, ka "ir nedaudz mierīgāk būt uz Zemes."

Tereškova nebija vienīgā kosmosa pētniece, kas nesa olimpisko uguni. Divas nedēļas vēlāk olimpisko lāpu nesa Malaizijas astronauts Šeihs Muszafars Šukors, kurš tikai pirms sešiem mēnešiem bija atgriezies no starptautiskās kosmiskās stacijas.

Kad maija sākumā lāpa tika atvesta uz Ķīnu, tā tika nogādāta "kosmiskajā pilsētā" Dongfengā, kur 22 skrējēju pulkā bija daudzi Ķīnas kosmisko lidojumu eksperti un divi otrā pilotējamā kosmiskā kuģa apkalpes Shenzhou 6 locekļi un Vangs Jongzi, kurš ir pilotējamā kosmiskā kuģa galvenais projektētājs.

Taikonauts (Ķīnas astronauts jeb kosmonauts) Fei Junlongs teica, ka lāpas nešana nav liels gods tikai viņam, bet "visai kosmonautu saimei un Ķīnas kosmiskās programmas tehnoloģijām."

Pirmais Ķīnas taikonauts Jangs Livei, kurš 2003. gadā devās kosmosā ar pilotējamo kuģi Shenzhou 3, bija deleģēts par pirmo lāpas nesēju Pekinā. "Tas, ka lāpa beidzot ir Pekinā, ir mūsu simtiem gadus ilgi lolotā sapņa piepildījums," viņš teica.

Lai arī ASV nebija izvēlējušies nevienu no saviem daudzajiem kosmosa izpētes dalībniekiem, lai kāds piedalītos lāpas skrējienā Sanfrancisko, ASV sportistu komandā ir iekļauts Džastins Springs, bijušā NASA astronauta Šērvuda Vūdija Springsa dēls.

SPACE.com