Etiopija dodas pretim zvaigznēm

Publicēts: 19.10.2013

Ko jūs ziniet par Etiopiju? Tā ir viena no lielākajām valstīm Āfrikā ar iedzīvotāju skaitu, kas pārsniedz 90 miljonus. Tiek uzskatīts, ka tieši šajā reģionā meklējamas Homo sapiens saknes, no kurienes šī suga sākusi savu izplatību pa visu Zemi. Tā ir arī viena no vecākajām valstīm pasaulē, kur valdošā reliģija ir kristietība, vienīgā no Āfrikas valstīm, kura saglabāja neatkarību un netika kolonizēta. Tagad šī kontrastu zeme vēlas doties pretim zvaigznēm.

2013. gada 18. oktobrī Etiopijas valdība publiskoja kosmosa izpētes programmas pirmo fāzi, kuras ietvaros ietilpst arī Austrumāfrikā lielākā observatorija, lai veicinātu astronomijas pētījumus šajā reģionā.

"Optiskais teleskops pārsvarā tiks izmantots pētījumiem astronomijā un astrofizikā," teica observatorijas direktors Solomons Belaijs.

Oficiāli observatorija tiks atklāta 19. oktobrī. Tajā atrodas divi 1 metru lieli teleskopi, kas, kā pastāstīja Belaijs, "palīdzēs ieraudzīt citas planētas, dažādas zvaigznes, Piena Ceļu un citas galaktikas."

Observatoriju, kura izmaksāja 2,5 miljonus EUR, vada Etiopijas Kosmosa zinātnes biedrība (ESSS). Projektu finansēja Etiopijas-Saūda Arābijas biznesa magnāts Mohameds Alamoudi.

Celtne atrodas 3200 metru augstumā virs jūras līmeņa Entoto kalnos netālu no valsts galvaspilsētas Adisabebas. Vietai raksturīgs neliels mākoņu daudzums gada laikā, rāmi vēji un niecīgs mitruma daudzums.

Kad ESSS tika dibināta 2004. gadā, viņus nodēvēja par "Trako cilvēku grupu", bet turpmākajos gados viņi ieguva plašāku atzinību un atbalstu, ieviešot astronomijas nodarbības universitātēs. Arī politiskais atbalsts ESSS pieauga. Turpmākajos gados Etiopijas valdība turpinās izstrādāt kosmosa izpētes un apguves programmu.

Kā pastāstīja Belaijs, skeptiķi pašu zemē un arī ārpus tās robežām šaubījās, vai kosmosa apguves programma ir gudrs risinājums, kā izmanot bada un nemieru postītās Etiopijas resursus. Tomēr ESSS uzskatīja, ka zinātne un tās atbalsts ir valsts izaugsmes stūrakmenis. Mūsdienās Etiopija ir Āfrikas valsts ar visātrāk augošo ekonomiku, pārsvarā pateicoties lauksaimniecības izaugsmei.

"Ja ekonomika cieši sadarbojas ar zinātni, tad mēs varam pārvērst sliktu lauksaimniecības praksi modernā lauksaimniecībā," piebilda Belaijs.

Šobrīd ESSS plāno atvērt otru observatoriju 4200 metru augstumā netālu no Lalibelas pilsētas. Turpmāko trīs gadu laikā plānots palaist arī pirmo Etiopijas satelītu, kurš uzlabos sakarus un tiks izmantots meteoroloģiskiem pētījumiem.

Belaijs vēlas arī veicināt "astrotūrismu", tādejādi popularizējot astronomiju un vēl vairāk uzlabojot valsts ekonomisko izaugsmi. Lai arī turpmākajos gados tiks veicināta interese par astronomiju valsts un reģionālā līmenī, virzīta zinātnisko pētījumu programma, Belaijs neizslēdz iespēju, ka kāds Etiopijas pilsonis nākotnē varētu doties kosmosā.

"Cerams, ka tas tā notiks," noslēdza Belaijs.

PhysOrg

1. Nelabojams tieši 19.10.2013 domāja šādi:

Nu lūk, Etiopijas nēģeriem ir daudz lielāka saprašana par zinātnes nozīmi, nekā mūsu parlamentam un Ministru kabinetam kopā, par IZM sīkajiem gariņiem pat nerunājot. Lai viņiem veicas!

2. Jupis tieši 19.10.2013 domāja šādi:

"Etiopija... pirmā no Āfrikas valstīm, kas jau 19. gadsimtā ieguva neatkarību."

Ūja, neapceliet etiopiešus, viņi savu neatkarību nemaz nezaudēja, atskaitot īsu itāļu okupācijas periodu ap 2. Pasaules kara laiku!!!

3. Redaktors tieši 19.10.2013 domāja šādi:

Tiešām, jāatvainojas etiopiešiem. Etiopija bija praktiski vienīgā valsts, kas saglabāja savu neatkarību.