Asteroīdu dienas pasākumi Rīgā

Publicēts: 28.06.2016

30. jūnijā daudzās pasaules valstīs, tai skaitā Latvijā, tiek organizēti Asteroīdu dienas pasākumi. Asteroīdu diena tā ir globāla kustība ar mērķi palielināt sabiedrības informētību un izglītošanu par asteroīdiem. To atbalsta 22 lielie partneri, tādi kā Eiropas Kosmiskā aģentūra ESA, TV kanāls Discovery Science, kā arī individuālie atbalstītāji – zinātnieki, astronauti, finanšu un biznesa līderi, mākslinieki un daudzi citi.

30. jūnijs ir arī Tunguskas kosmiskās katastrofas 108. gada diena. Profesors Stīvens Hokings, kurš plāno piedalīties Asteroīdu dienas pasākumā, saka, ka “liela varbūtība asteroīda sadursmei ar apdzīvotu planētu ir viens no lielākajiem draudiem inteliģentai dzīvībai Visumā”.

“Mūsu mērķis ir katru gadu veltīt vienu dienu, lai uzzinātu par asteroīdiem, mūsu Visuma izcelsmi, lai sekmētu resursu palielināšanu, kas nepieciešami bīstama asteroīda ieraudzīšanai, izsekošanai un tā trajektorijas novirzīšanai no Zemes orbitālā ceļa”,  stāsta viens no Asteroīdu dienas iedibinātājiem – Braians Mejs – astrofiziķis un leģendārās grupas Queen basģitārists.

Latvijā Asteroīdu dienas pasākumi tiek rīkoti Rīgā Mazajā meteorītu muzejā Meteoriti.LV, visas dienas garumā, sākot no pl.12:00, apmeklētājiem būs iespējams apskatīt muzeja ekspozīciju ar 50% atlaidi, savām rokām aptaustīt īstus meteorītus un noklausīties astrofiziķa Kārļa Bērziņa Asteroīdu dienas populārzinātniskās lekcijas, kas būs piemērotas dažādām vecuma un zināšanu līmeņu grupām. Bet vakarā no pl.18:00 plānotas zinātniskas diskusijas, piedaloties citiem profesionāliem un amatieru astronomiem, tādiem kā Dr. Amara Graps, Dr. Mārtiņš Gills u.c. Latvijā Asteroīdu dienas pasākumus atbalsta SIA “StarSpace” un SIA “IT Observer”, Novero.LV.

Asteroīdu dienas izskaņā Mazajā meteorītu muzejā pl. 21:00 -22:30 tiks demonstrēta Grigorija Rihtera dokumentālā realitātes stilā uzņemtā mākslas filma “51 Degrees North” (“51 grāds uz  ziemeļiem”). Vācu izcelsmes kino režisors Grigorijs Rihters ir viens no Asteroīdu dienas iedibinātājiem, speciāli šim pasākumam viņš radījis 7 zinātnisku īsfilmu programmu, kuru pirmizrāde šīs dienas laikā notiks arī Mazajā meteorītu muzejā.

Mazais meteorītu muzejs saviem apmeklētājiem šogad sarūpējis vairākus īpašus pārsteigumus, par kuriem publiski tiks paziņots tieši Asteroīdu dienā. Mazais meteorītu muzejs atrodas Nīcgales ielā 3, Rīgā, papildus informācija interneta vietnē www.meteoriti.lv/Muzejs

Latvijas Astronomijas biedrība apvieno astronomijas profesionāļus un interesentus, lai popularizētu astronomiju. LAB biedri piedalās žurnāla „Zvaigžņotā Debess” veidošanā, vada debess novērojumus Latvijas Universitātes Astronomiskajā tornī un organizē regulāras informatīvas sanāksmes. Plašāka informācija LAB mājaslapā www.lab.lv.

SIA StarSpace nodarbojas arī ar astronomijas popularizēšanu, rīkojot seminārus, lekcijas un debess demonstrējumus, kā arī izplata teleskopus. Plašāka informācija pieejama vietnē www.starspace.lv.

Projekta Meteoriti.LV un Mazā meteorītu muzeja mērķis ir veicināt meteorītikas un ar to saistīto zinātņu attīstību un popularizēšanu Latvijā. Meteoriti.LV projekts šobrīd ir vienīgais Latvijas pārstāvis Starptautiskajā Meteorītikas biedrībā. Plašāka informācija mājaslapā www.meteoriti.lv.

Asteroīdu diena – globāla kustība, lai izzinātu asteroīdus un mazinātu to bīstamo ietekmi uz Zemi. Plašāka informācija angļu valodā mājaslapā www.asteroidday.org.

LAB un Meteoriti.lv