1968. gada fantastika - mūsdienu realitāte?

Publicēts: 9.05.2008

Pirms 40 gadiem notika filmas "2001: kosmiskā odiseja" pirmizrāde. Daudziem tā izrādījās pagrieziena punkts dzīvē, ienesdama patiesu aizraušanos ar visuma izpēti. Filma rosināja iztēli un radīja skaidru cilvēces nākotnes vīziju kosmosā. Vai Kubrika un Klārka izsapņotais ir kļuvis par realitāti?

1968. gadā pilna laika darbs kosmosā bija zinātniskā fantastika. Šobrīd vismaz trīs civilizācijas pārstāvji apdzīvo Starptautisko kosmisko staciju 365 dienas gadā. SKS ir viens no vissarežģītākajiem mehānismiem, kāds jebkad ir uzbūvēts.

Filmas "2001: kosmiskā odiseja" radošie autori bija Arturs Klārks un režisors Stenlijs Kubriks. Filmas pamatā ir 1950. gadā izdotais A. Klārka īsstāsts The Sentinel.

Kas tad no filmā redzētā ir piepildījies?

• Kosmiskā stacija, kas riņķo orbītā ap Zemi. Lai arī filmā attēlotā stacija ir savādāka un lielāka, mūsdienās neliela daļa cilvēces apdzīvo tuvējo kosmosu - katru dienu tur uzturas internacionāla trīs cilvēku komanda.
  • Plakano displeju monitori, kas 1968. gadā bija neiedomājama nākotne, šobrīd ir realitāte ne tikai kosmiskajā stacijā, bet arī uz Zemes.
  • Vadības kabīne no stikla daļēji ir realizēta ASV vairākkārt izmantojamajos kosmosa kuģos.
  • Izklaide kosmiskā lidojuma laikā - šodienas SKS astronauti izmanto DVD, iPodus un datorus ar pieeju Internetam.
  • Filmā ir redzams astronauts, kas skrien kosmiskajā stacijā. 2007. gada aprīlī, atrodoties SKS, astronaute Sunita Viljamsa noskrēja Bostonas maratonu.

Daļa no filmā redzētā nav realizējusies dzīvē, daļa patlaban tiek izstrādāta. Cilvēki nav kolonizējuši Mēnesi, bet NASA plāno tur atgriezties 2020. gadā. Viesnīcas un izklaides kompleksi kosmosā arī nav vairs aiz kalniem. Vairākas kompānijas jau izstrādā šādu izklaides iespēju modeļus.

Protams, nevar noliegt arī to, ka kosmosa izpēte un apguve norisinās lēni, reizēm pat pārāk lēni. Politiskās nesaskaņas, finansu līdzekļu samazināšana, valdību maiņas, ekonomiskās krīzes, kā arī speciālistu trūkums palēnina cilvēka izplatību ārpus Zemes robežām.

Kad stacija būs pabeigta, sekos nākamais solis - Mēness. Aiz tā - Marss. Kas zin, kurp nākotnē nonāks cilvēks un ko atradīs visumā.

"Mēs esam daļa no brīnišķīgās nākotnes, kuru savās vīzijās pirms 40 gadiem redzēja Arturs Klārks un Stenlijs Kubriks," savā uzrunā teica NASA astronauts Gerets Rīsmans.