Pīrss Sellers (1955-2016)

Publicēts: 26.12.2016

2016.gada 23.decembrī 61 gadu vecumā mira NASA astroanuts un klimata zinātnieks Pīrss Sellers, kurš piedalījies trijās kosmiskajās misijās uz Starptautisko kosmisko staciju. Pirms aptuveni 11 mēnešiem viņam tika diagnosticēts aizkuņģa dziedzera vēzis 4. stadijā. Šī diagnoze, kā rakstīja Sellers, bija spēcīga motivācija aktīvi strādāt pie klimata izmaiņu izpētes.

"Man bija jāizdomā, kā pavadīt atlikušo laiku," stāstīja Sellers. "Es secināju, ka viss, ko vēlos, ir pavadīt vairāk laika ar cilvēkiem, kurus es mīlu, un pēc iespējas ātrāk atgriezties darbā."

"Visa NASA ģimene skumst par zinātnieka un astronauta Pītera Sellera pāragro aiziešanu," oficiālajā paziņojumā rakstīja NASA vadītājs Čārlzs Boldens. "Viņš bija spēcīgs mūsu planētas aizstāvis."

Sellers piedzima 1955.gada 11.aprīlī Lielbritānijā, kur arī ieguva izglītību, 1976.gadā beidzot Edinburgas universitāti kā ekoloģijas zinātnes speciālists un pēc tam iegūstot biometeoroloģijas doktora grādu Līdsas universitātē 1981.gadā. Precējies, laulībā divi bērni.

Savu karjeru zinātnieks iesāka 1982.gadā NASA Godārda Kosmisko lidojumu centrā kā meteorologs, pētot Zemes biosfēras un atmosfēras mijiedarbību. Viņš bija viens no Terra projekta vadošajiem zinātniekiem. Astronautu rindās tika ieskaitīts 1996.gadā.

Pirmo reizi kosmosā Sellers devās 2002.gada oktobrī STS-112 misijas ietvaros ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Atlantis. Nākamais lidojums bija ar Discovery 2006.gadā STS-121 misijā. Trešais un pēdējais lidojums bija 2010.gada maijā STS-123 misijas ietvaros. Kopumā Sellers kosmosā pabija 35 dienas 9 stundas un 2 minūtes, tai skaitā 41 stundu pavadot sešos izgājienos atklātā kosmosā.

Sellers piedalījās arī National Geographic dokumentālajā filmā "Pirms plūdiem". Viņš ir viens no zinātniekiem, kas uzskata, ka klimats mainās un, ka viens no izmaiņu cēloņiem ir cilvēka darbība. Savas dzīves laikā viņš ir publicējis 70 pētījumus.

"Man nav par ko žēloties," rakstīja Sellers. "Es esmu pateicīgs par to, ko esmu piedzīvojis uz šīs planētas. Kā astronauts es staigāju 335 kilometru augstumā virs Zemes. Atrodoties ārpus kosmiskās stacijas es vēroju viesuļvētras, kas vēlās pāri okeāniem, Amazones čūsku, kas cauri zaļajiem džungļiem vijās uz jūru, negaisus, kas plosījās naktīs virs ekvatora. No šī skatu punkta es redzēju, cik trausla un neiedomājami dārga ir mūsu Zeme. Es ar cerībām lūkojos tās nākotnē."

"Pīrss veltīja savu dzīvi, lai glābtu planētu. Viņa kā klimata zinātnieka darbs ir mainījis mūsu izpratni par Zemes sistēmām. Viņa mantojums būs ne tikai atgādinājums, ka klimats sasilst, bet arī cerība, ka mēs vēl varam uzlabot to, kā cilvēks rūpējas par šo planētu," teica Čārlzs Boldens.

collectSpace, NASA