Mēnesis lidojumu vēsturē - NOVEMBRIS 2007

Publicēts: 10.11.2007

Mēnesis lidojumu vēsturē - NOVEMBRIS

Pirms 100 gadiem

* 1907. gada 30.novembrī aviācijas pionieris Glens Kurtiss nodibināja "Curtiss Aeroplane Company" - pirmo lidmašīnas ražojošo uzņēmumu ASV.
* 1907. gada 13. novembrī Francijā Pauls Kornu veica pirmo vertikālo helikoptera lidojumu ar pasažieri. Lidaparātu darbināja 24 zirgspēku Antoinette dzinējs ar diviem rotoriem. Tas pacēlās aptuveni vienu pēdu (~30 cm) virs zemes.

Pirms 75 gadiem

* 1932. gada 4. novembrī: pirmais Beech Model 17 Staggerwing modeļa divplākšņa lidojums. Šo privāto pasažieru lidmašīnu izveidoja aviācijas firmas vadītājs Valters Bīčs un lidmašīnu konstruktors T.A.Vells. Tas bija dizainēts komersantu vajadzībām ar greznu kabīni 5 pasažieriem.
* 1932. gada 19. novembrī: ASV, Ziemeļkarolīnas štata Kitty Hawk pilsētā, ka goda viesim klātesot Orvillam Raitam, tiek svinīgi atklāts piemineklis brāļiem Raitiem (The Wright Brothers Monument)

Pirms 50 gadiem

* 1957. gada 3. novembrī: tikai mēnesi pēc Sputnik I palaišanas, Padomju Savienība palaiž gaisā Sputnik II. Otrais sputņiks sver vairak nekā 1000 mārciņas (~500 kg) un tajā atradās slavenais suns Laika - pirmā dzīvā radība orbītā ap Zemi.

Pirms 40 gadiem

* 1967. gada 9. novembrī: NASA palaiž pirmo Saturn V raķeti - lielāko uzbūvēto nesējraķeti - lai sāktu Apollo 4 misiju. Nekādu traucējumu palaišanas gaitā neradās un misija pierādīja nesējraķetes strukturālo izturību un veiktspēju.

Pirms 30 gadiem

* 1977.gada 23. novembrī NASA ar Delta nesējraķeti palaiž orbītā Meteosat 1, European Space Agency (ESA) satelītu. Meteosat bija Eiropas meteoroloģisko satelītu grupas sastāvdaļa.

Pirms 25 gadiem

* 1982. gada 11. novembrī NASA palaiž Space Shuttle Columbia, lai sāktu STS-5, pirmo reālo šatla misiju. Columbia nogādāja orbītā divus komerciālus komunikāciju satelītus - ANIK C-3 Kanādas kompānijai TELESAT un SitS-C kompānijai Satellite Business Systems.

Pirms 15 gadiem

* 1992.gada 8. novembrī Vācija palaiž Maxus raķeti no Kirunas, Zviedrijā. Maxus programma bija Vācijas un Zviedrijas sadarbības rezultāts, ko sponsorēja European Space Agency. Raķetes aparatūra atļāva veikt līdz pat 8 mikrogravitācijas eksperimentiem 12-13 minūtēs.

Pirms 10 gadiem

* 1997. gada 19. novembrī no Kenedija Kosmosa izpētes centra NASA palaiž orbītā 88-o šatla misiju. Šīs STS-87 misijas sastāvā ietilpa SPARTAN lidaparāts Saules pētīšanai un ASV mikrogravitācijas krava USMP-4, kas tika lietota materiālzinātnes, degšanas un fundamentālās fizikas pētījumiem. Misijas laikā Takao Doi veica 8 stundu ilgu izgājienu kosmosā, kļūstot par pirmo Japānas pilsoni kosmosā.

Pirms pieciem gadiem

* 2002. gada 23. novembrī: STS-113 laikā šatls Endeavor nogādā materiālus un ekipējumu - konkrēti Integrated Truss Assembly P1 - Starptautiskajai Kosmiskajai Stacijai. Stacijas apkalpe veica 3 izgājienus atklātā kosmosā, lai uzstādītu un pieslēgtu jauno P1 moduli, kas bija trešais segments stacijas konstrukcijā.

Šogad

* 2007. gada novembrī: Kolumbijā, Ohio štatā, Ohio veterānu slavas zālē tiks uzņemts aviācijas pionieris Reinhards Ausmus. Audzis bāreņu namā, Asmuss uzbūvēja un veica savu pirmo lidojumu 16 gadu vecumā. Lidmašīnu viņš uzbūvēja divu gadu laikā bez nekāda finansiāla atbalsta. Pirmā Pasaules kara laikā Asmuss strādāja par lidošanas instruktoru.