Mēnesis lidojumu vēsturē : FEBRUĀRIS 2008

Publicēts: 5.02.2008

Pirms 100 gadiem 1908. gada 8.februārī ASV Kara Departaments informēja brāļus Raitus, ka to piedāvājums uzbūvēt par gaisu smagāku lidaparātu par 25 tūkstošiem dolāru ir ticis akceptēts· Brāļu Raitu Army Flyer lidaparāta veikspēja tik ļoti pārsniedza gaidīto, ka ASV Kara departaments samaksāja brāļiem par veikto darbu 30 tūkstošus dolāru, ieskaitot prēmiju par pūlēm.

Pirms 75 gadiem

1933. gada 25. februārī ASV kara flote nolaida ūdenī Ranger (CV-4), pirmo speciāli būvēto lidmašīnu bāzes kuģi.

Pirms 55 gadiem

1953. gada 21. februārī notika pirmais Bell X-1A lidojums. Amerikāņu testa pilots vadīja raķešlidmašīnu, kurai bija jāspēj sasniegt otro kosmisko ātrumu.

Pirms 50 gadiem

1958. gada 11. februārī Ziemeļamerikā bija novērojama ļoti spēcīga un reta ziemļblāzma. Lielā Sarkanā Ziemeļblāzma radīja tik intensīvi spilgti sarkanu gaismu debesīs, ka sniegs Aļaskā izskatījās sarkans, asiņains. Tās intensitāte arī radīja manāmus traucējumus radio sakaros starp ASV un pārējo pasauli.

Pirms 45 gadiem

1963. gada 9. februārī no Rentonas lidostas Vašīngtonā pirmo lidojumu veic Boeing 727 – lidaparāts ar trīs dzinējiem – diviem aizmugurē un vienu centrā.

1963. gada 14. februārī NASA palaiž Syncom 1, pirmo ģeosinhronās orbītas sakaru satelītu. Pēc tikai stundas lidojuma NASA pazaudēja sakarus ar satelītu un tā arī nespēja tos atjaunot.

Pirms 30 gadiem

1978. gada 9. februārī ASV Kara flote, izmantojot Atlas Centaur raķeti, palaiž gaisā FLTSATCOM satelītu. Tas bija pirmais satelīts Fleet Satellite Communication System sastāvā un pirmais satelīts, kas bija paredzēts militāro komunikāciju nodrošināsanai visā pasaulē.

Pirms 25 gadiem

1983. gada 20. februārī Japāna no Kagošimas Kosmosa centra ar M-3S-3 raķeti palaida orbītā Tenma satelītu. Zinātnieki izmantoja šo satelītu, lai pētītu rentgenstaru avotus, ieskaitot zvaigznes, galaktikas un eksploziju centrus, kas raida rentgenstarus.

Pirms 15 gadiem

1993. gada 7. februārī par savu ieguldījumu šķidrumu dinamikas pētījumos Dr. Lonijs Reids no Lewis Research Center tika uzņemts Ohaio Zinātnes, tehnoloģijas un industrijas Slavas zālē. Viņs bija pirmais NASA zinātnieks, kas tika pie šī goda. Reids pievienojās citiem slaveniem Ohaio pētniekiem, kā brāļiem Raitiem, Grenvilam Vūdam un Tomasam Edisonam.

Pirms 10 gadiem

1998. gada februārī ASV, Eiropas valstis, Japāna un Krievija nosūtīja orbīta kopā 21 satelītus. Starp šiem satelītiem bija arī Celestis-02 – Orbital Sciences Corporation apbedījumu satelīts. Bēru pakalpojumu ietvaros šī kompānija nogādā mirušo pīšļus orbītā un tur tos izkaisa.

Pirms pieciem gadiem

2003. gada 1. februārī pēc 16 dienu ilgas misijas virs Teksasas pazuda kosmosa šatls Columbia un STS-107 apkalpe. Pēc ilgstošas izmeklēšanas tikai noskaidrots avārijas cēlonis – Kolumbijas kreisā spārna bojājums, ko radījis izolācijas putu gabals. Pēc šīs traģēdijas NASA pievērsa ļoti lielu uzmanību tuprmākai šatlu drošības uzlabošanai un atgriezās pie regulāriem lidojumiem 2005. gada 26. jūlijā ar misiju STS-114.

Šobrīd

2008. gada 7. februārī NASA sāks STS-122, divdesmit ceturto misiju uz Starptautisko Kosmisko Staciju. STS-122 nogādās uz SKS Eiropas Kosmosa aģentūras Kolumba laboratoriju, kā arī nomainīs Eiropas astronautu Leopoldu Eihartu pret ilgstošu laiku SKS pavadījušo NASA lidojumu inženieri Danielu Tani.