Page 2 of 2

Re: spacex crs-5

PostPosted: 12 Jan 2015, 13:04
by cydonia
dragon patreiz saslēdzas ar iss un paliks tur līdz 10.februārim. saslēgšanos rāda live.

tikām spaceflightnow.com ir publicētas bildes ar spacex peldošo kosmodromu. pirmajā bildē uz klāja redzami apdeguši un nedaudz apdauzīti konteineri. šķiet falcon 9 ir nolaidies ārpus iezīmētā apļa uz pašas platformas malas. redzami arī ar brezentu apklāti "kaut kas", jādomā falcon 9 atliekas. tiesa, to ir maz. varu minēt, ka lielākā daļa nesēja tomēr pār malu opā iegāzās okeānā.

Image

Re: spacex crs-5

PostPosted: 12 Jan 2015, 16:55
by kobalts
Nu vispār izskatās pēc ''ļoti pliekana budžeta'' projekta.
''No kautkā'' pārbūvēta (paplatināta) barža, novecojuši dīzeļģenerātori, par aparat- kabīnēm izmantoti parasti jūras konteineri...

Re: spacex crs-5

PostPosted: 12 Jan 2015, 17:31
by kobalts
Interesanta infa, -Izrādās barža nav noenkurota, bet pozicionēta ar četriem automātiskiem azipodiem, precizitāte 3m.
vairāk: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous ... drone_ship

Re: spacex crs-5

PostPosted: 13 Jan 2015, 09:52
by x-f
Kaut ko noenkurot okeānā varētu būt diezgan pagrūti. :)

Par pliekano paskatu īsti nepiekrītu. Protams, SpaceX varētu izmantot kādu vecu aviācijas bāzes kuģi – liels laukums, kur nolaisties, daudz vietas tehnikas glabāšanai, telpas apkalpei, bet ja uz tāda nogāztos raķete, kas vēl ir ļoti svaigs un nepārbaudīts tehniskais risinājums? Tā vietā okeānā ir tikai nolaišanās platforma, bet kaut kur zināmā attālumā drošībā - kuģis ar visu pārējo.
Pēc vairākiem gadiem, ja viss sanāks, gan jau nolaišanās notiks uz cietzemes, vēl vairāk samazinot pirmās pakāpes atkalizmantošanas izmaksas.

Re: spacex crs-5

PostPosted: 16 Jan 2015, 21:22
by ikaruss

Re: spacex crs-5

PostPosted: 17 Jan 2015, 14:24
by makita
Kādēļ tika izvēlēts tieši šāds nolaišanās veids - vertikāls? Kādas ir tā priekšrocības?

Re: spacex crs-5

PostPosted: 17 Jan 2015, 15:39
by ikaruss
makita wrote:Kādēļ tika izvēlēts tieši šāds nolaišanās veids - vertikāls? Kādas ir tā priekšrocības?


Sākotnēji tika mēģināts atgūt pakāpi ar izpletņu palīdzību, bet neveiksmīgi - pietiekami izturīgi izpletņi būtu pārāk smagi. Kā arī izpletņi, lai arī vadāmi, nenodrošina augstu precizitāti un nolaišanās okeāna ūdenī (gadījumos, kad primārā misija neļauj atvēlēt degvielu pakāpes novirzīšanai atpakaļ uz cietzemi) rada papildus problēmas (sālsūdens, viļņi, izcelšana, transportēšana).

Pretstatā, nolaišanās izmantojot raķešdzinējus ir precīza, vadāma un teorētiski iespējama. Tā ļauj daudz īsākā laika posmā raķeti sagatavot atkārtotam lidojumam (arī virs okeāna uz baržas atgūtās pakāpes).

Vērts pieminēt, ka Falcon 9 raķetes izmēri (v1.1 pirmais posms - 42m augsts, 3.66m diametrā) tika maksimāli pietuvināti tiem, ko pieļaujams pārvietot pa ASV auto ceļiem. Nākamās paaudzes raķete būs vismaz 3 reizes lielāka (~10m diametrā), līdz ar to tās pārvietošana radīs problēmas. Uz to laiku plānots, ka pakāpju atgūšanas tehnoloģija jau būs pietiekami droša, lai raķete no rūpnīcas/servisa/nolaišanās platformas (varbūt pat autonomas baržas ar degvielas uzpildi) pati aizlidotu uz servisu/palaišanas platformu.

Runājot par Marsa, Mēness un citu debess objektu apmeklēšanu, izpletņi kā universāls nolaišanās mehānisms automātiski atkrīt atmosfēru neesamības/daudzveidības dēļ.

Personīgi, saskatu nākotnē šai tehnoloģijai arī citus pielietojumus, piemēram, kā transporta sistēma planētas ietvaros (starp kontinentiem u.tml.). Lai gan, ja visas pārējās transporta formas pāriet uz atjaunojamiem resursiem, sabiedrība varētu pieļaut raķešdegvielas dedzināšanu tikai visnepieciešamākajos gadījumos. Bet tas jau cits temats.

Re: spacex crs-5

PostPosted: 17 Jan 2015, 18:01
by makita
Iespadīgi izmēri! Paldies!